Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a făcut un pas decisiv pentru realizarea uneia dintre cele mai așteptate artere de transport din sudul țării. Vineri, 9 mai 2025, a fost desemnată câștigătoarea contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate al Drumului de mare viteză București-Giurgiu. Proiectul va fi realizat de Asocierea de firme românești SC Proiect Construct Regiunea Transilvania (Lider) și Roads Design.
Valoarea contractului se ridică la 31,2 milioane lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin intermediul Programului Transport 2021-2027. Semnarea efectivă a contractului va avea loc după expirarea perioadei legale dedicate depunerii eventualelor contestații.
O investiție strategică pentru conectivitatea europeană
Anunțul atribuirii vine într-un moment simbolic, de Ziua Europei, marcată pentru prima oară de România în contextul apartenenței la spațiul de liberă circulație Schengen cu frontierele aeriene și maritime. Directorul General al CNIR, Gabriel Budescu, a subliniat importanța majoră a acestui demers.
„De Ziua Europei, pe care pentru prima dată o sărbătorim în spațiul de liberă circulație Schengen, facem un pas important pentru prima autostradă care se proiectează la frontiera cu Bulgaria, o investiție esențială nu doar pentru conectivitatea și mobilitatea între cele două țări, ci și pe întreaga rețea europeană de transport,” a declarat Gabriel Budescu.
Oficialul CNIR a adăugat că drumul de mare viteză București-Giurgiu reprezintă și o premieră în ceea ce privește tehnologia utilizată: „Este, totodată, și primul proiect de infrastructură rutieră în care se punctează implementarea conceptului BIM (Building Information Modeling). Apreciem interesul deosebit al publicului pentru acest proiect și asigurăm că toate propunerile pe care le-am primit vor fi atent analizate.”
Alternativa modernă la DN5 și beneficii pentru sudul țării
Viitorul drum de mare viteză este așteptat să ofere o alternativă modernă și rapidă la actualul Drum Național DN5 (E85/E70), o rută extrem de circulată care leagă Capitala de Giurgiu și punctul de frontieră cu Bulgaria de la Podul Prieteniei. DN5 este adesea aglomerat, în special de traficul greu, și a înregistrat de-a lungul timpului numeroase incidente rutiere.
Proiectul face parte din rețeaua transeuropeană de transport TEN-T Core, ceea ce îi subliniază relevanța la nivel continental. Deși nu este localizat direct în Oltenia, finalizarea sa ar putea aduce beneficii indirecte și pentru această regiune, inclusiv pentru Craiova. Un tranzit fluidizat către și dinspre granița cu Bulgaria ar facilita transportul de mărfuri și persoane din sud-vestul țării către piețele din Balcani și Orientul Mijlociu, contribuind la dinamizarea economică regională.
Nevoia unei legături rutiere de mare viteză pe această direcție a fost discutată intens în ultimii ani, iar demararea efectivă a proiectării reprezintă o veste importantă pentru infrastructura națională și pentru toți participanții la trafic care tranzitează această zonă vitală.