O nouă lege importantă a intrat în vigoare în România, aducând modificări semnificative în regimul juridic al cetățenilor străini, în special al celor care muncesc pe teritoriul țării. Legea nr. 53/2025, publicată în Monitorul Oficial pe 5 mai 2025 și intrată în vigoare rapid, pe 8 mai 2025, vizează modernizarea și adaptarea legislației la realitățile pieței muncii, dar și la cerințele europene, transpunând prevederi ale Directivei 2014/36/UE privind condițiile de intrare și ședere a lucrătorilor sezonieri.
Principalele acte normative vizate de aceste modificări sunt OUG nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România și OG nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor. Schimbările aduse ating puncte esențiale legate de condițiile de ședere, prelungirea dreptului de muncă și responsabilitățile angajatorilor, introducând atât măsuri de simplificare, cât și prevederi mai stricte menite să combată abuzurile.
Noi Condiții pentru Revocarea Vizei de Ședere/Dreptului de Ședere
Una dintre cele mai notabile modificări se referă la extinderea situațiilor în care autoritățile pot revoca viza de ședere sau dreptul de ședere temporară. Pe lângă motivele existente, se adaugă acum o serie de probleme legate direct de angajator care pot duce la pierderea dreptului de ședere al lucrătorului străin. Aceste situații includ:
- Angajatorul se află în lichidare sau insolvență.
- Angajatorul nu desfășoară activități economice.
- Angajatorul nu și-a achitat obligațiile către bugetul de stat.
- Angajatorul a fost condamnat definitiv pentru o infracțiune prevăzută de Codul Muncii (Legea nr. 53/2003).
- Angajatorul a fost sancționat în ultimele 6 luni pentru primirea la muncă fără aviz de angajare/detașare (cu sau fără contract scris) sau pentru netransmiterea la termen în Revisal a contractelor individuale de muncă (această ultimă prevedere fiind specifică lucrătorilor sezonieri).
Această modificare subliniază responsabilitatea angajatorului pentru menținerea condițiilor legale necesare șederii și muncii cetățeanului străin, punând o presiune suplimentară pe conformitate și buna funcționare a companiilor care apelează la forță de muncă din afara UE.
Simplificarea Prelungirii Dreptului de Ședere în Scop de Muncă
Pe un alt plan, legea aduce o simplificare pentru străinii care doresc să își prelungească dreptul de ședere temporară în scop de muncă. Conform noilor prevederi, este eliminată condiția de a face dovada menținerii salariului cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară pe toată perioada șederii acordată anterior. Rămâne valabilă doar cerința prezentării contractului individual de muncă cu normă întreagă, înregistrat corespunzător în registrul general de evidență a salariaților (Revisal).
Această măsură este menită să fluidizeze procesul administrativ pentru lucrătorii străini și angajatorii lor, eliminând o cerință birocratică ce putea crea dificultăți în practică, contribuind astfel la o mai bună gestionare a permiselor de ședere pe fondul deficitului de forță de muncă resimțit în anumite sectoare economice, inclusiv în regiuni precum cea a Craiovei, unde cererea pentru lucrători în domenii precum construcții, HoReCa sau agricultură este semnificativă.
Răspunderea Angajatorului în Cazul Revocării Vizei/Șederii din Vina Sa
Legea introduce și o clauză de protecție pentru lucrătorii străini, în special cei sezonieri, în situația în care dreptul lor de ședere este revocat din motive imputabile angajatorului (cele menționate mai sus). Dacă viza de lungă ședere sau dreptul de ședere temporară în scop de muncă este retras din cauza problemelor angajatorului, acesta din urmă are acum răspunderea legală de a plăti lucrătorului sezonier două salarii minime brute garantate în plată. Pe lângă această sumă, angajatorul trebuie să acopere și obligațiile restante pe care le-ar fi avut față de lucrător dacă viza sau dreptul de ședere nu ar fi fost revocat.
Această prevedere, care transpune direct o cerință din Directiva Europeană privind lucrătorii sezonieri, oferă o plasă de siguranță importantă pentru această categorie de lucrători, adesea mai vulnerabili, și descurajează practicile incorecte din partea angajatorilor.
Noile reglementări intră în vigoare într-un context în care România se bazează tot mai mult pe forța de muncă străină pentru a susține creșterea economică. Ele încearcă să echilibreze necesitatea de a simplifica procedurile administrative cu nevoia de a asigura un cadru legal solid, care să protejeze drepturile lucrătorilor străini și să impună responsabilitate angajatorilor.